Som företagare är en av de krångligaste aspekterna som chef att ta skapa en arbetsmiljö som är hälsosam och motiverande för alla inblandade. När man driver en verksamhet som kan vara i behov av budgetförändringar, interim management eller anställningar måste man alltid vara beredd på att det kan finnas personer där som kan kosta dig ännu mer om man inte är vaksam. Här har vi samlat ihop några grejer att se upp för på arbetsplatsen, så att du kan stoppa det innan det blir värre.
Inte hundra? Ta inte risken!
Att anställa rätt person är avgörande för att bygga och upprätthålla en framgångsrik arbetsplats. Men ibland kan det vara svårt att bedöma en persons arbetsmoral och engagemang bara genom en intervju. Om du känner dig osäker på en kandidat så är det viktigt att inte ta några risker bara för att du har haft det svårt att anlita någon för tjänsten. Om du ser potential, bjud in personen för en andra intervju och ta med dig någon för att få ett annat perspektiv.
Brist på samarbete
När ett företag går igenom tider där de behöver extra hjälp från t.ex. interim management så kan sammanslagningen av företag leda till konflikter eller brist på samarbete. Detta kan bero på att ledningen är förvirrade och kanske inte vet hur de bör strukturera arbetsuppgifterna. Men det kan också bero på individuella problem med att jobba tillsammans. Håll utkik för det.
Ständig frånvaro
Om du har erfarenhet med interim management så är du säkert medveten om att det kan leda till att en kandidat plötsligt blir mer frånvarande. Det är en sak att anlita en person med en historia av ständig frånvaro från tidigare jobb, men om en pålitlig anställd plötsligt visar tecken på mycket frånvaro så bör det tas hand om genast. Ta upp det med en HR-konsult för att hitta den bästa lösningen.
Brist på ansvarstagande
En annan röd flagga är om en kandidat visar brist på ansvarstagande. Om de inte tar ansvar för sina egna uppgifter och inte tar initiativ, kan det vara ett tecken på att de inte kommer att vara engagerade och motiverade på jobbet. Det är viktigt att anställa personer som tar ansvar för sina handlingar och är villiga att ta på sig utmaningar.
Dålig arbetsmoral
Slutligen, var uppmärksam på en kandidats arbetsmoral. Om de har visat brist på engagemang och motivation tidigare är det troligt att de kommer att ha samma attityd på din arbetsplats. Att anställa någon med dålig arbetsmoral kan påverka hela teamets produktivitet och motivation negativt. Glöm inte bort att alltid börja tillsammans med att prova komma fram till en diplomatisk lösning!